• Bestel voor 22.00 uurMorgen in huis*
  • Gratis verzendenNederland / Belgi√ę
  • Professioneel adviesVraag het de expert
  • 14-dagen-probeertermijnNiet goed? Geld terug!*
  • Achteraf betalenOnline bestellen

Lichttherapie bij ploegendienst / nachtdiensten

We leven tegenwoordig in een 24-uurs economie. Ook in de nacht zijn veel mensen aan het werk. Dit kan grote gevolgen hebben voor hun veiligheid en gezondheid, omdat het lichaam niet gemaakt is om 's nachts langdurig actief te moeten zijn en vervolgens overdag te moeten slapen. Ernstige vermoeidheid en concentratieproblemen zijn veel voorkomende klachten bij mensen die 's nachts of op onregelmatige tijden werken. 's Nachts wil het lichaam rusten en zal dit duidelijk laten merken. Men noemt dit verschijnsel ook wel het ploegendienstsyndroom.

Symptomen ploegendienstsyndroom

De volgende klachten zijn een goede indicatie dat u gevolgen ondervindt van het ploegendienstsyndroom:

  • U bent tijdens het werk niet of minder geconcentreerd, waardoor u gedachten regelmatig afdwalen.
  • Hoofdpijn en buikklachten komen vaak voor.
  • U voelt zich slaperig tijdens het werk en als u na afloop uiteindelijk in bed ligt heeft u moeite met het in slaap vallen en/of doorslapen.
  • Ook kunt u het gevoel hebben dat u moeite heeft met helder nadenken.
  • Bij veel mensen¬† ervaren stemmingsproblemen. Ze worden chagrijnig en zijn snel aangebrand.


De verschijnselen van het ploegendienstsyndroom zijn grofweg te vergelijken met de klachten van een jetlag.

Het ploegendienstsyndroom is niet alleen vervelend, maar kan ook erg gevaarlijk zijn. Als u door uw vermoeidheid even niet oplet kan een ongeluk zich snel voordoen. Iemand die een nachtdienst draait en voor zijn dienst goed heeft geslapen, is tussen 2 uur 's nachts en 8 uur 's morgens minder alert dan iemand die overdag werkt en de afgelopen twee dagen slechts 4 uur per nacht heeft geslapen. Ook blijkt uit een analyse van de Wereld Gezondheidsraad (WHO) dat mensen die nachtdiensten draaien een hogere kans hebben op kanker.

Klinisch onderzoek bevestigd dat u met het gebruik van lichttherapie de biologische klok goed kan afstemmen met de tijden dat u moet werken.

Toepassing lichttherapie bij ploegendiensten / nachtdiensten

Bij ploegendiensten en/of nachtdiensten wordt geadviseerd lichttherapie aan het begin van de dienst te gebruiken. Hoe laat dit ook mag zijn. Voor extra energie en concentratievermogen kan de lamp later gedurende de dienst nogmaals worden gebruikt.

Vermijdt zonlicht aan het einde van uw dienst als u van plan bent kort hierna te gaan slapen.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een goede donkere zonnebril. Door uzelf niet bloot te stellen aan het zonlicht krijgt het lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen.

Als de nachtdiensten afgelopen zijn en u er weer een normaal dag nachtritme op wilt nahouden, gebruikt u lichttherapie een aantal dagen in de ochtend, bij voorkeur zo snel mogelijk na het ontwaken. Zo zal uw lichaamsklok weer zich snel aanpassen naar het nieuwe schema.